Titel: Stoner
Auteur John
Edwards Williams
Spectaculair
door zijn Ingetogenheid
Een
meesterlijke, klassieke roman, die doet denken aan het werk van Virginia Woolf,
zoals in een boekrecensie wordt gezegd. Een Amerikaanse roman die lange tijd
vrijwel onopgemerkt is gebleven, zeker bij het grote publiek en sinds enige
tijd in het buitenland furore heeft gemaakt, zich op de commerciële boekenmarkt
tot bestseller heeft ontwikkeld.( Vaak geen aanbeveling, dit keer wel) Een
merkwaardig fenomeen dat misschien meer zegt over de boekenmarkt dan over het
boek en de schrijver. De verbazing hierover deelt men hoofdzakelijk toe aan het
feit dat de roman gaat over het leven van een saaie docent Engelse letterkunde
in een universiteitsstadje in de Amerikaanse staat Missouri,
dat zich afspeelt in de eerste helft van de 20ste eeuw. Een figuur die absoluut
niet tot verbeelding spreekt, maar wiens
leven door de schrijver wordt verteld
als een indringend drama. Een spectaculair boek door de ingetogenheid van
Stoner en de verleidelijke stijl van de schrijver.
Stoner is
een man van boerenafkomst die zich aan de universiteit ontwikkelt tot een
degelijke docent temidden van enkele uitgesproken collega’s en studenten. Hij
trouwt een vrouw, die hem een kind baart, maar hem gevangen houdt in een
zielloos huwelijk, bij tijd en wijle hysterisch is en hun dochter gebruikt als splijtzwam tussen de ouders. Korte tijd heeft Stoner een liefdesaffaire met een student. Omwille
van zijn huwelijk en de universiteit, beëindigt hij de relatie. Hij verspeelt
zijn carrière perspectief. Zijn leven wordt gedwarsboomd door de voorzitter van een werkgroep en
zijn pupil, beiden gehandicapt en (mede daardoor?) kwaadaardig en kleingeestig.
De schrijver
zegt in een interview dat Stoner voor hem primair een vakman is – docent Engelse
letterkunde – en zich onderscheidt door zijn onafbreekbare liefde voor het vak
en de professie. Hij is het toonbeeld van een eenvoudig man, die tegenslagen
incasseert, de grenzen van zijn talenten kent. Hij is vasthoudend, maar ook
koppig, niet bereid tot compromissen wanneer kwaliteit van het onderwijs in het
geding is. Hij is sober, geen asceet, wellicht epicurist te noemen in zoverre
hij de plicht en de arbeid ervaart als een bron van welbevinden. Niet de
opwinding maar de weldadigheid van een georganiseerd bestaan, daarin probeert
hij zijn gemoedsrust ( ataraxia) te vinden. (Geluk is een te groot woord in
deze sea of sadness)
De schrijver
verstaat de kunst om de lezer mee te
voeren met de emoties van Stoner, die wanneer stuitend op hun grenzen weer
omslaan in hun tegendeel. Het leidt tot
emotionele spanning en ontspanning, die elkaar afwisselen en soms even worden
onderbroken door korte beschrijvingen
van de wereld rondom. Verkennend leidt hij de lezer doorheen de noodlottige
ontwikkelingen, waarin Stoner gevangen wordt.
Ook de lezer raakt beklemd en bekneld in de spanningen, maar altijd weer
vangt Stoner de slag op door zijn bijna onverstoorbare trouw aan zijn beroep
alsook aan zijn mislukte huwelijk met de onmogelijke echtgenote. Een onevenwichtige vrouw, beneden
haar stand getrouwd, voortdurend gericht op een wisselend ideaal van de
kleinburgerlijke middenstandsvrouw in de Amerikaanse samenleving. Hoe zwaar
Stoner het ook te verduren krijgt, hij houdt zich overeind door de trouw aan
zichzelf, aan zijn onverwoestbare wendbaarheid
en inzetbaarheid voor de universiteit. Stoner aanvaardt zijn persoonlijke
grenzen en zijn lot. Nog in het begin
van zijn carrière zet een vriend zichzelf, Stoner en een derde neer als
mislukkelingen – ongeschikt voor de werkelijkheid, de buitenwereld. Stoner zal
dit niet vergeten. Innerlijke vrede, hoe moeilijk bereikbaar ook - is eerder zijn leidraad dan de buitenwereld
en zijn opinies. Hij incasseert, het is waar, meer dan een doorsnee mens
verdraagt. Dat is zijn stille kracht.
De schijnbare
saaiheid van de intellectueel Stoner is misschien de grootste uitdaging die
Williams zich als schrijver heeft gesteld. Hij blijkt even goed een figuur als Stoner
neer te kunnen zetten als (later) de eerste Romeinse Keizer Augustus. Met
Stoner is Williams erin geslaagd wisselende gevoelens en gebeurtenissen op een uiterst
subtiele manier te beschrijven. Zijn taal getuigt van een klassieke fijnzinnigheid
en kracht, die raken aan wat Virginia Woolf deed in haar boek the Waves. Zoals zij de golven laat aanrollen,
zich verheffen en omslaan, weet Williams de ziele roerselen van Stoner te doen
opklinken. Williams spreekt, schrijft zachtmoedig en kalm, met een groot
uithoudingsvermogen en een ongelooflijke nunacering en precisie, die de hand
van een meester verraadt. Stoner vormt voortaan een levensgezel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten