Stone Gods
by
Jeanette Winterson
Uit een interview van Wetter met Winterson
When we turn to art, we are
turning away from the clock-driven busy world into a reflective space that
allows us to find our own meaning and our own beat.
Vanuit een onbestemd begin ontstaat het verhaal over de Blue Planet, Easter
Isle, 3 Post War, Wrecked City en over
Billie Crusoe, die later ook Friday ontmoet en de Robo sapiens, Spike, een nieuw
genus robots die zichzelf ontwikkelt. Er zijn the Central Power,the Eastern
Caliphat en er is het Sino Soviet Pact. De CP weigert het kalifaat toegang tot
de planeet. Manfred is de baas van Billie in het CP. Dan zijn er nog mevrouw en
meneer Mc Murphy en er zijn nonnen. Hoe dan ook, het verhaal over de Blue
Planet is een uitvergroting van de robotisering die vandaag de dag om ons heen
al op gang is gekomen. Mensen hebben hun eigen planeet ver-pest. Billie gaat
nog mee op expeditie naar een andere planeet, wanneer ze de regels van de CP
heeft overtreden. De mensen krijgen nog één keer een kans om iets van een
nieuwe planeet te maken. Paaseiland is het verhaal hoe de mensen hun eiland te
gronde richtten ten behoeve van hun stenen
goden. In 3 Post War wordt nog eens terug-verteld naar de na-oorlogse ( 2de wereldoorlog)
tijd. In de wrecked City grenzen de techno wereld van de CP en het
restant-milieu met zijn misdeelden uit 3Post War ruimtelijk aan elkaar, maar
als twee vreemde lichamen. Een beetje zoals de huidige wereld zich lijkt te
ontwikkelen.
Het geheel bestaat uit brokstukken, scherven, fragmenten verleden en
toekomst, die in het heden samen komen als gefragmenteerde wereld, de realiteit
die zich detailleert en verbizondert in ongelijke delen. Het schept een geheel
eigen ruimte en tijd, een universum van dimensies en gebeurtenissen die elkaar
raken en langs elkaar heen suizen. Hoe eigensoortig en eigenaardig ook, deze
wereld komt vertrouwd voor doordat er lijntjes vanuit en naar het heden worden
getrokken, die op zich zelf niet onbekend zijn aan de mens van nu. De vertrouwdheid
suggereert verwantschap met de lezer, die deelt in het universum van de
schrijfster.
Persoonlijk herken ik de fascinatie voor de vervreemding van de zich
voltrekkende robotisering. Het verhaal over de ondergang van het Paaseiland is
een vondst om een vlucht in een reactionaire ideologie - aanbidding van stenen goden - af te snijden. Lees
het boek van Jared Diamond: Collapse, how societies choose to fail or to
succeed.
Winterson laat weer een staaltje van duizelingwekkende schrijfkunst zien.
Ze heeft de vervreemding anno de 21ste eeuw op virtuoze manier
verwoord.
Tot slot. Ik heb een aantal recensies gelezen, waarvan het meerendeel niet
erg positief is. Alleen haar taal-meesterschap wordt wel gewaardeerd maar meer
als een extra. Het bevestigt mijn opvatting dat ook recensenten traditioneel
lezen: ze volgen het verhaal en leveren commentaar of het klopt(consitentie).
Ze vergelijken het verhaal met de werkelijkheid en concluderen dat het niets
nieuws oplevert of dat het een kinderlijke interpretatie van de realiteit is.
Voorts betwijfelen ze of het wel goeie science fiction is en up to date. En als
roman vinden ze er onvoldoende samenhang en verhaal in, te fragmentarisch en te
divers. Kortom, deze recensenten kunnen niet lezen. Dat literatuur het vermogen
is om met taal uit te stijgen boven de werkelijkheid en de verbeelding vrij
spel te geven is van hen teveel gevraagd. Ze missen allen de esssentie van de
vervreemding zoals Winterson deze heeft verwoord. Ofwel ze missen de reflective
space van literatuur, zoals in het bovenstaand citaat uit een interview met
Winterson over het wezen van kunst.
Charlie Bloem is connected to this world of imagination
BeantwoordenVerwijderen