Titel: Jerusalem
Auteur: Gonçalo M. Tavares
Vertaler: Anna Kushner
5 maart 2015
Dit is het eerste werk van deze Portugese schrijver, dat ik lees, terwijl
hem al in 2005 de literaire Saramago Prijs werd toegekend. Persoonlijk zet ik
hem in het rijtje Portugese schrijvers Fernando Pessoa, Antonio Lobo Antunes en
Saramago.
In de vroege ochtend dwalen vijf
mensen, die de slaap niet kunnen vatten, in een onbekende stad rond een kerk
waar ze elkaar tegenkomen. Theodor Busbeck, de psychiater, op zoek naar seks, Mylia zijn gescheiden vrouw uit een
psychiatrische inrichting, Ernst Spengler, de verwekker van haar kind Kaas, dat
de oude ex-echtgenoot Theodor opvoedt en Hinnerk Obst, de kinderlokker met een
geweer. Zij hebben allen hun eigen verhaal, angsten, pijnen, obsessies,
verbeelding en ‘honger’ die staat voor lust, drang en instinct. Hun levens
raken verstrengeld, vervormd, verwond en vertroebeld. Het zijn geisoleerde
mensen, die op een wonderlijke, vaak beangstigende manier met elkaar verkeren. De
gebeurtenissen spelen zich hoofdzakelijk af in de inrichting. Ernst Spengler en
Mylia verwekken in de inrichting hun zoon Klaas, die geadopteerd wordt. Het is
ook de plek waar Mylia zonder haar instemming wordt gesteriliseerd. Later keren
beiden terug in de samenleving, in de onbekende stad.
Busbeck schrijft intussen aan een historie van de horror, onderzoekend of
de mensheid een cyclus van gruweldaden doormaakt waarbij op den duur een evenwicht
ontstaat tussen volken of landen op het punt van het verrichten en ondergaan
van gruwelen. Het onderzoek van de historie leidt wellicht tot een instrument
met voorspellende waarde voor de verdeling van gruweldaden over de aarde in de
toekomst. Een onderzoek naar de objectieve
geschiedenis van de horror. Hoofdstuk XV heet Europa 02 en schetst het
ongrijpbare van de horror. De andere hoofdstukken dragen alle de namen van de
personen over wie daar geschreven wordt.
Tegelijkertijd bedrijven en ondergaan alle personen in hun eigen leven
ellende, die tot hun psychische verwringing leidt, ook in het leven van Gompertz,
de directeur psychiater van de inrichting, die in status en voornaamheid de
rivaal is van Busbeck en natuurlijk de beroepmatige onderdrukker of kweller is
van de patienten zoals o.a. Mylia en
Spengler.
De kracht van Jerusalem ligt in de understanding die de lezer krijgt voor
de geestelijke verwringing, in het begrip voor het afwijkende psychisch leven
van de hoofdpersonen. Het kenmerkt zich door een voortdurende spanning, die ook
weer telkens wordt onderbroken doordat wordt omgeschakeld naar het
levensverhaal van een andere persoon. De verhalen lopen door elkaar, stoppen,
worden hernomen en vormen geleidelijk aan als losse draden een stevige streng,
waarin ook de lezer gewikkeld wordt. De personen bewegen onvermijdelijk in de
richting van een dramatische ontknoping, wanneer ze uiteindelijk op die vroege
ochtend in de onbekende stad elkaar tegen het lijf lopen. Is de verdwazing in
het begin van het verhaal ogenschijnlijk toeval, het blijkt de kiem van het
noodlot in zich te dragen.
De losse structuur van het verhaal en de tegelijkertijd strakke en
eenvoudige verteltrant creëren een soort ongrijpbaar realisme mede ook dankzij
de verweving van de zgn objectieve geschiedenis van de horror en de
aangrijpende absurditeit van de persoonlijke levens. Daarmee is het een
eigentijds werk, een moderne roman van de vervreemding, die binnen en buiten de
inrichting niet veel verschilt.
N.B. Het is beklemmend te ontdekken dat de nacht van 29 mei in Jerusalem
ook in de novelle Charlie Bloem( van mijn hand) een keerpunt is, dat daar gekoppeld is aan de
datum van de aanslag in Praag op Heydrich, de organisator van de holocaust. Ik
las Jerusalem nadat ik Charlie Bloem bij lulu.com had uitgegevenhttp://www.lulu.com/shop/derk-cools/charlie-bloem/paperback/product-21901486.html en in de maand
februari interviews in lokale kranten had gegeven. Beklemmend blijft het.
een moderne roman van een Portugese schrijver over vervreemding en horror in en buiten de psychiatrische inrichting, onze wereld
BeantwoordenVerwijderen