donderdag 31 mei 2018

John Williams Butcher's Crossing












De laatste bizon – een kijkje in de Amerikaanse ziel (over Williams) , 13 januari 2018, Napa, Amigoe DAgblad, Curacao




De dagen van het Vuurwerk zijn weer voorbij. In de Verenigde Staten lijkt het wel het hele jaar door Vuur-werk. Toch gaan de dagen van de Mass Shootings bijna ongemerkt voorbij. Volgens de statistiek over Gun Violence telde de maand december 19 doden en 95 gewonden in de V.S. We schrikken pas weer op bij een Mass Shooting als onlangs in Las Vegas met 58 doden en meer dan 500 gewonden in één keer.  Zit het de Amerikanen in het bloed, in hun cultuur, in wat? Ik ga hieronder te rade bij de Amerikaanse schrijver John Williams van Butcher’s Crossing.
                                           
De laatste bizon
Las Vegas
Het leven gaat gewoon door. Beneden bij het hotel rijden al weer de auto’s vijf rijbanen breed door de lichtreclame stad Las Vegas op weg naar een blinkend casino dan wel naar een schietbaan, waar de bezoeker zich kan uitleven in een ongebreidelde (self)kick. Nog altijd beter, hoe meelijwekkend ook, denk ik, dan twee kamers huren in een hotel en op een papiertje de hoek berekenen, waaronder je met zoveel mogelijk kogels uit zoveel mogelijk (semi)-automatische geweren zoveel mogelijk onbekenden, zo snel mogelijk kunt neerknallen. In een mum van tijd: 58 doden en meer dan 500 gewonden. Sensationeel, onvoorstelbaar,laf.
Paddock, de dader, is sinds kort wereldberoemd en dood, morsdood, gelukkig. Jammer voor justitie en voor ons gevoel van gerechtigheid en onze onbevredigde zucht naar een verklaring van de recente moordpartij in Las Vegas. Iedereen kan nu vrijelijk zijn mening ventileren zonder iets op te lossen of dichter bij het motief  te komen van de massamoord vanuit de 32ste verdieping van een hotel. Als de politie en de psychiatrie geen uitsluitsel kunnen geven, wat rest ons dan? Zelden of nooit biedt literatuur enig houvast, maar soms wel meer inzicht. Literatuur is een vorm van onderzoek naar wie we eigenlijk zijn. Anders dan de wetenschap, maar vaak indringender. In dit geval hoe Amerikaans of (on)menselijk we zijn.

John Williams
Waar moest ik toch steeds aan denken bij het beeld van deze slachting? Aan de Amerikaanse school shootings. Vanzelfsprekend. Aan de Oorlog. Natuurlijk, welke dan ook. Aan de inzet van drones tegen gezochte terroristen. Ja, natuurlijk. Maar ook aan literatuur. Aan  MiIller uit ‘Butcher’s Crossing’ van  John Williams, die daarnaast ook de roman ‘Stoner’ schreef en de  niet minder knappe roman Augustus, de eerste keizer van het Romeinse rijk.
Williams schreef drie totaal verschillende romans in een ingetogen en meeslepende stijl, die op zichzelf niets van doen heeft met geweld. Zelf leidde hij een rustig leventje aan een universiteit zoals ook de hoofdpersoon van het gelijknamige boek ‘Stoner’. In deze roman vertelt hij op ingehouden toon over het universitaire leven van een docent in de Engelse letterkunde, die te lijden heeft van zijn eigen hoge academische eisen. Deze worden hem niet in dank afgenomen en richten hem en zijn gezin indirect ten gronde. Stoner is de belichaming van intellectuele kwaliteit, integriteit en van een onafhankelijke geestesgesteldheid, maar maatschappelijk is hij een volstrekte ‘loser’. Hij leeft in een harde, vrijgevochten, Amerikaanse samenleving. Geweld speelt alleen op de achtergrond, ver weg in Vietnam een rol.
Dat Williams zich even goed kon inleven in de ambitie van de jonge Octavianus om af te rekenen met zijn rivaal Antonius en de eerste keizer van het Romeinse imperium te kunnen worden, getuigt van inzicht in de menselijke psyche, uitgewerkt in een schitterende briefwisseling tussen Octavianus en zijn moeder Livia. Geweld neemt hier de vorm aan van strijd om de ultieme macht, die uitgewogen, gebalanceerd en zelfs wijs wordt belicht. Dit werk is vergelijkbaar met het klassieke werk van de Belgische M. Yourcenar over de Romeinse keizer Hadrianus.
Een Western?
Terug naar ‘Butcher’s Crossing’, het derde werk van Williams. Ik ben geen kenner of liefhebber van cowboy romans (Westerns), het Wilde Westen en de bijbehorende country en western muziek. Mijn kennis op dat terrein is beperkt gebleven. Ik las vroeger met interesse de ontdekkingstochten van Lewis en Clark langs de rivier de Missouri door Indianengebied  – in opdracht van president Jefferson  onder het mom van wetenschappelijk onderzoek. Ook las ik boeken over de Grote Trek naar het Westen (the frontier) van families in huifkarren en over de Goldrush in California (1848). In eerste aanleg kon me echter een roman over de bizonjacht dan ook niet onmiddellijk bekoren, maar voor de naam van Williams moest ik wel bezwijken nadat ik zijn Stoner had gelezen. Ik heb er geen spijt van. Zoals het Romeinse rijk tot leven komt in de klassieke roman ‘Augustus’ en in ‘Stoner’ het dagelijks leven aan een Amerikaanse universiteit in de jaren zestig van de vorige eeuw, zo biedt ‘Butcher’s Crossing’, zijn roman over de laatste bizonjacht, een kijkje in de Amerikaanse ziel. Misschien is dit iets te boud beweerd en te kort door de literaire bocht. Laat ik zeggen dat Williams in zijn roman raakt aan wat een buitenlander als ‘Amerikaans’ ervaart - al dan niet terecht.
Butcher’s Crossing
In Butcher’s Crossing laat een jongeman, Andrews zich verleiden tot het financieren en deelnemen aan een bizonjacht o.l.v. een zekere Miller, die hiermee al langer ervaring heeft. In gezelschap van de huidenviller Schneider en de drijver van de ossenkar Charley Hoge rijden ze naar Kansas en Colorado - waar ze in een box canyon duizenden bizons aantreffen. Miller wijdt Andrews in de jachtpartij in – als was het de ‘frontier’, een gevecht met de natuur. Het wordt een dodelijk ritueel, dat uitloopt op totale destructie, een ultieme slachting van alle, ja  bijna alle bizons. ‘Greed’ (hebzucht),  de drang naar meer huiden, meer dode bizons, meer en meer geld wordt het gezelschap tenslotte noodlottig. Het schieten heeft dagen te lang geduurd. Andrews ziet in de verte de eerste sneeuwvlok neerdwarrelen, de aankondiging van een sneeuwstorm. De mannen worden overvallen door de winter, die hen dwingt tot maanden overleven in de barre wildernis.  Dan smelt de sneeuw weer, vertrekken ze naar Butcher’s Crossing. Op terugweg kantelt de ossenkar, te hoog opgetast met bizonhuiden, in de rivier en verdrinkt Schneider, de eenling, wiens hoed zelfs niet de moeite waard is om op te vissen als aandenken. Charley Hoge verandert in een zombie. Dit is (ook) het kantelpunt in de roman. Na terugkomst steekt Miller uit woede om de slechte financiële deal de geredde huiden in brand. Hij ontketent een waanzinnig inferno, sticht een ultieme, allesverterende brand. Andrews is nu geïnitieerd in het (Amerikaanse?) leven en getekend.
Het is deze Miller, de aanvankelijk zo bedachtzame en ervaren bizonjager, de evenwichtige, volwassen man en leider, die eerder al  in de box canyon zijn zelfbeheersing verliest. Hij raakt daar als bezeten door en tijdens een dagen lange (veertig bladzijden lange) schietpartij op de bizons. Zijn gezicht met witte tanden, zwart van de kruitdamp, zijn vinger gezwollen om de trekker van het geweer, verandert Miller in een onstopbare moordmachine. En Andrews vraagt zich temidden van al die dode bizons in de vallei af: wie en waar hij is.
Het is deze orgastische scene, die me weer voor ogen kwam, toen ik hoorde van P. in Las Vegas. Het beeld van Miller, een ogenschijnlijk rustige  man die bij het zien van die duizenden vredig in de vallei grazende bizons geleidelijk in extase geraakt.  Een man die  met zijn volle verstand, in alle vrijheid besluit duizenden dieren te doden. Een vrijheid die hij ontleent aan het  Amerikaanse ideaal van de wildernisman en aan zijn onafscheidelijk wapen, dat hem echter verhindert nog bij zinnen te komen. Michelle Latiolais, die de introductie op de roman schrijft, werpt de suggestie op, dat John Williams misschien het moorddadig Amerikaanse optreden in Vietnam  voor ogen heeft gehad. Zonder hieraan iets te willen afdoen, is het naar mijn gevoel even goed mogelijk om te denken aan de Amerikaanse genocide van de Indianen tijdens de doortocht naar het westen in de negentiende eeuw. Weinig Amerikanen kunnen tegenwoordig iets zinnigs  of geloofwaardigs vertellen over Indianen.
De Wildernis
Miller voelt zich een jager. Hij raakt weliswaar uitgeput van de dagenlange schietpartij, dat is waar, maar verder zijn alle verhoudingen behorend tot de jacht zoek. Diep in zijn hart voelt een Amerikaan zich (ook) een spirituele man van de wildernis. Daar woedt zijn gevecht met de natuur, daar vindt hij zijn uitdaging. Daar zal hij overleven. Daar wordt hij een nieuwe, een ander mens, strijdbaar maar gelouterd. Welnu, Miller is eigenlijk het failliet van deze idee. Hij is een massaslachter, een moordenaar net als  Paddock.  Bizon of mens om het even, ze zijn niet de prooi van een roofdier, maar plat gezegd, neergemaaide slachtoffers.
Williams schrijft hoe Miller al schietend zelf letterlijk verandert in ‘wapen-tuig’. En de werkelijkheid leert ons helaas dat het niet exclusief voor Miller geldt. In wezen laat Williams zien hoe de natuur van de mens bovenkomt, wanneer hebzucht (‘greed’) alle remmen los gooit. Alleen de dood van de ander of van hemzelf kan Miller, de vernietigingsmachine, die hij is geworden, tot stilstand brengen. Misschien denkt hij nog te ‘jagen’, te rivaliseren met een tegenstander, maar in werkelijkheid blijkt hij bevangen door een roes, die het verstand vertroebelt. Een roes van geweld en hebzucht, die hem in een hoek hebben gedreven. Williams tekent Miller als een sidderend wezen met een lege blik op het beslissend moment, dat de ratio als rem wordt doorgetrapt. Indringend, beangstigend en beklemmend zoals Miller de bizonslachting voltrekt in een daad van absolute vrijheid, totale vernietiging, geestelijke onmacht. ‘And he (Andrews) came to see Miller as a mechanism, an automaton……, he came to see the destruction as a cold, mindless response to the life in which Miller had immersed himself.’ Iets soortgelijks heeft zich vermoedelijk ook achter de ramen van de 32ste verdieping van het hotel in las Vegas afgespeeld.
Derk Cools

Geen opmerkingen:

Een reactie posten